Ekonomiści proszeni o wyrażenie opinii na temat karty kredytowej, zwykle nie mają wątpliwości, że jest to szczególnie atrakcyjny produkt bankowy. Gdy jednak analizujemy popularność kart wśród Polaków, musimy zauważyć, że wcale nie jest ona przesadnie duża. Trudno nie zadać więc sobie pytania o to, z czego to wynika i jak wpłynąć na taki stan rzeczy, aby uległ on poprawie.
Po pierwsze – brak wiedzy
Poziom edukacji ekonomicznej Polaków nie jest wysoki. Winę ponosi za to czas przemian, w którym żyjemy, aktywne są bowiem ciągle jeszcze te pokolenia, które dorastały w czasach Polski Ludowej. Trudno jednak nie narzekać także na poziom edukacji wśród młodzieży. Młodzi ludzie często mają problemy z wyjaśnieniem, na czym polega gospodarka rynkowa, a swoją wiedzę na temat produktów bankowych czerpią przede wszystkim z popularnych programów telewizyjnych i reklam. Niestety, trudno oczekiwać, że wiedza zdobywana w ten sposób będzie rzetelna.
Po drugie – niejasne informacje
Osoby, które zastanawiają się, czy karta kredytowa jest rozwiązaniem, które je również powinno zainteresować, często nie ukrywają, że natrafiają na mur niezrozumienia. Owszem, w sieci nie brakuje informacji na temat tego produktu, trudno jednak nie oprzeć się wrażeniu, że potrafią one skomplikować zagadnienie zamiast je rozjaśnić. Nie brakuje obszernych analiz przestrzegających przed kartami, a ponieważ każdy bank nieco inaczej ustala zagadnienia związane ze spłatą zobowiązań, czasem obowiązywania okresu bezodsetkowego, czy też z kosztem posiadania karty, można odnieść wrażenie, że nie jest to narzędzie pewne.
Czy warto sięgnąć po kartę kredytową?
Choć osoby zainteresowane tym rozwiązaniem mają zwykle pewne wątpliwości, powinny pamiętać, że karty kredytowe to przede wszystkim dziesiątki zalet. Ich posiadanie ułatwia zamawianie przez Internet, zwalnia od konieczności poszukiwania tanich kredytów, a często również uczy bardziej ekonomicznego podejścia do pieniędzy i ich wydawania. Co więcej, korzystanie z karty wcale nie wymaga wyjątkowo dużej wiedzy, jeśli zależy nam na tym, aby nie generowało niepotrzebnych kosztów.