Co zrobić, gdy karta kredytowa zostanie skradziona lub utracona

Każdemu może się zdarzyć odłożenie portfela w inne miejsce niż zwykle. Jeśli nie możemy go znaleźć przez dłuższy czas, możemy nawet podejrzewać, że go zgubiliśmy lub – co gorsza – że ktoś go ukradł. Jeżeli nie mamy pewności, co się stało i czy uda nam się znaleźć naszą własności, warto od razu podjąć konkretną akcję. Co wtedy zrobić, aby nie stracić pieniędzy, które znajdują się na karcie kredytowej?

Kradzież, zguba czy zapominalstwo?

Bardzo często zdarza się, że sami nie wiemy, kiedy zgubiliśmy kartę, ani gdzie to się stało. Czasami może nawet być tak, że po prostu nie wzięliśmy portfela, wychodząc z domu, i po powrocie cieszymy się, że jednak leży na stole. Ale co zrobić, jeśli podejrzewamy, że doszło do kradzieży karty bankomatowej? Tutaj nie można czekać, trzeba działać jak najszybciej.

Obojętnie czy wydaje nam się, że zgubiliśmy kartę, czy jesteśmy pewni, że została nam skradziona, pierwszym krokiem jest zgłoszenie tego faktu do banku. Można to zrobić na kilka sposobów. Bank może zablokować kartę czasowo, aby nie można było z niej skorzystać aż do czasu jej odnalezienia, jeśli nie jesteśmy pewni, co się z nią stało, albo też zastrzec kartę, co jest działaniem nieodwracalnym, ale najlepszym, gdy mamy pewność, że karta została zgubiona lub – co gorsza – ktoś ją ukradł. W wypadku gdy jesteśmy przekonani, że doszło do kradzieży, należy również zgłosić się na policję.

Polecane  Bezpieczeństwo transakcji kartą kredytową – co powinieneś wiedzieć?

Jak poinformować o stracie karty bank? Pierwszym sposobem jest zadzwonienie do banku, który wydał kartę, i wybranie odpowiedniego przekierowania na infolinii. Pracownik banku będzie musiał zapytać o szczegóły karty, jak i nasze dane osobowe. Drugi sposób: jeśli mamy taką możliwość, można osobiście udać się do banku i przedstawić sytuację oraz złożyć wniosek o czasową blokadę karty.

Jest jeszcze inny, prosty sposób, dla osób, które korzystają z bankowości elektronicznej. Wystarczy zalogować się przez internet na swoje konto bankowe, do którego została wystawiona karta, i w ten sposób ją zablokować samodzielnie, albo wykorzystać aplikację do bankowości i w niej również samodzielnie wybrać kartę i nałożyć na nią blokadę. Po zastrzeżeniu karty zostanie ona zdezaktywowana i nikt, nawet my, nie będzie mógł dokonać nią płatności.

Na jakie starty finansowe jesteśmy narażeni, gdy zniknie nam karta?

Każda osoba posiadająca kartę bankomatową ustala na danej karcie limit kwotowy. W przypadku kart debetowych nie można wykorzystać więcej środków niż kwota dostępna na rachunku bieżącym. I tutaj mamy możliwość ustalenia limitów transakcji. Dla większości kart ustalane są trzy limity: gotówkowy, bezgotówkowy i internetowy. Zatem można powiedzieć, że w najgorszym razie do momentu zablokowania karty stracimy co najwyżej środki w ramach ustalonych limitów.

W wypadku kart kredytowych mamy limit na karcie przyznany przez bank, czyli kwotę, na jaką opiewa karta kredytowa i z jakiej możemy korzystać. Choć jeśli jej używamy regularnie, saldo widoczne na koncie karty może być inne niż jej limit. Mamy tu również limity transakcji, które można ustalić samodzielnie. Osobno wybieramy limit dla transakcji gotówkowych i transakcji internetowych. Zatem i tutaj może uda nam się nie stracić więcej niż wynosi dzienny limit, jeśli w porę zorientujemy się, że nie mamy przy sobie karty i ją zablokujemy.

Polecane  Kod CVC: gdzie się znajduje, czym jest i dlaczego jest ważny dla bezpieczeństwa płatności?

Co się dzieje po zastrzeżeniu karty?

Jak tylko zorientujemy się, że nie mamy przy sobie karty, choć powinniśmy ją mieć, musimy skontaktować się z bankiem. Po zastrzeżeniu karty to bank ponosi odpowiedzialność za transakcje na kwotę powyżej 150 euro, które zostały wykonane bezprawnie. Warto jednak pamiętać, że bank nie odpowiada za transakcje wykonane z użyciem właściwego kodu PIN, ponieważ to my odpowiadamy za ochronę kodu i jeśli udostępniliśmy go osobie trzeciej, to my odpowiadamy za bezprawne transakcje.

Warto też wiedzieć, że nawet jeśli zastrzegliśmy kartę, a nagle ją znajdziemy lub też odzyskamy ją np. w biurze rzeczy znalezionych, nawet jako właściciel nie mamy prawa jej używać. Trzeba będzie skontaktować się z bankiem w celu wyrobienia nowej karty i wypełnić odpowiedni wniosek.

Dziwne transakcje na karcie, której nie straciłem – co robić?

Zdarza się, że na wyciągu z karty znajdują się płatności, których możemy nie pamiętać lub – co gorsza – jesteśmy przekonani, że nie są to transakcje wykonane przez nas – i co wtedy? Po pierwsze warto dokładnie prześledzić swoje płatności, aby sprawdzić, czy na pewno to nie my wykonaliśmy daną płatność. Po drugie, jeśli jednak mamy 100% pewności, że nie korzystaliśmy z karty, dobrze jest sprawdzić, czy to nie była np. preautoryzacja karty, która może pojawić się np. przy rezerwacji hotelu albo wynajmu auta. Nawet jeśli sama usługa ma się odbyć w przyszłości, niektóre firmy preautoryzują lub obciążają kartę wcześniej i może to być przypadkowy dzień, przez co wydaje nam się, że to nie my używaliśmy karty.

Polecane  Czy płatności internetowe kartą są bezpieczne?

Jeśli jednak nic takiego nie robiliśmy, możemy domyślać się, że nastąpiła kradzież karty bankomatowej za pośrednictwem kradzieży jej danych. W takiej sytuacji lub nawet jeżeli tylko podejrzewamy, że ktoś przechwycił nasze dane, musimy również skontaktować się z bankiem, aby czasowo zablokować lub wręcz zastrzec kartę. Kradzież należy też zgłosić na policję.

Jak chronić karty przed kradzieżą?

Fizyczne karty warto przechowywać w miejscu, które nie jest łatwo dostępne, i wyjmować je tylko wtedy, gdy naprawdę są nam potrzebne. Obecnie można kupić specjalne portfele, które chronią karty bankomatowe przed sczytaniem z nich danych i kradzieżą informacji w celu zrobienia duplikatu karty, której złodziej mógłby użyć.

Korzystając z płatności przez internet, należy zwrócić uwagę, czy na pewno znajdujemy się na stronie do płatności i czy nie jest to strona tylko udająca serwis, na którym chcemy dokonać jakiejś transakcji. O bezpieczeństwie podawanych danych świadczy też symbol kłódki pojawiający się w adresie witryny lub adres zaczynający się od https. Te oznaczenia mówią nam, że podawane dane, w tym kart płatniczych, są szyfrowane, a więc są zabezpieczone.

Dobrze jest wiedzieć, że banki oferują również ubezpieczenie kart kredytowych, które choć wolimy, aby nie było nam nigdy potrzebne, może być jednym ze sposobów zabezpieczenia swoich środków.

Źródła:

  1. https://direct.money.pl/artykuly/porady/uwaga-kradziez-z-konta-jak-sie-zachowac,94,0,2234974
  2. https://www.bik.pl/poradnik-bik/kradziez-karty-kredytowej