płacenie kartą do terminala płatniczego

Po zakupach w sklepie stacjonarnym lub internetowym może się zdarzyć, że będziemy chcieli zwrócić określony towar lub towary. W takim przypadku przekazujemy go sprzedawcy wraz z paragonem. Czy jednak jest to jedyny dowód zakupu, którym możemy się posłużyć, żeby odzyskać pieniądze za zwrot towaru lub też wymienić go albo naprawić? Czy potwierdzenie z karty może być potwierdzeniem zakupu? Przyjrzyjmy się obowiązującym w tej kwestii polskim przepisom prawa.

Dowody zakupu – przykłady od UOKIK-u

Bardzo istotne jest to, że przepisy prawne, jeśli chodzi o zwrot lub reklamację, nie posługują się w przypadku osób fizycznych pojęciem paragonu, lecz dowodu zakupu. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK) taki paragon fiskalny jest zatem tylko jednym z wielu dokumentów, których możemy użyć przy zwrocie lub reklamowaniu towaru. Wśród licznych dowodów zakupu wskazywanych przez UOKIK znajdują się także potwierdzenie płatności kartą płatniczą, wyciąg bankowy, a nawet korespondencja mailowa, dane z systemu aukcyjnego czy też sporządzone przez świadków zeznania. Konsument może w ten sposób udowodnić fakt zakupu towaru lub usługi u danego sprzedawcy. Wiele osób nie zdaje sobie jednak z tego sprawy i rezygnuje ze zwrotów w przypadku zagubienia paragonu.

Przyczyna zwrotu towaru – istotna przy sklepach stacjonarnych

Jeśli chcemy zwrócić towar sprzedawcy, musimy pamiętać o tym, że związana z tym procedura jest różna w sklepach stacjonarnych i internetowych. W przypadku tych pierwszych sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania kupionego towaru, gdy nie ma on wad. Taki zwrot uzależniony jest zatem od jego dobrej woli. Regulaminy sklepów w tej kwestii są różne, bez względu na rodzaj sklepu lub branżę. Jeśli zwracany do sklepu stacjonarnego towar jest wrażliwy, możemy złożyć reklamację na zasadzie rękojmi. W takim przypadku, przy wystąpieniu wady nabytego towaru, istnieje opcja jego wymiany na nowy, naprawy, obniżenia ceny, a gdy wada reklamowanego towaru jest istotna – całkowitego odstąpienia od umowy. Ze znacznie prostszą sytuacją mamy do czynienia przy zwrocie towaru do sklepu internetowego. Na podstawie ustawy o prawach konsumenta przy zawarciu umowy na odległość każdemu konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia bez podania przyczyny w ciągu 14 dni kalendarzowych od dokonania zakupu. Równie istotne jest to, że nabywca nie musi odsyłać zwracanego towaru w oryginalnym opakowaniu wraz z paragonem. Klauzule tego typu znajdujące się w regulaminach sklepów internetowych nie są zgodne z przepisami prawa. Kluczowe jest jednak to, że w przypadku uszkodzenia sprzedawanego towaru sprzedawca ma prawo do tego, by obciążyć konsumenta odszkodowaniem, które będzie odpowiadało zmniejszeniu wartości zwracanej rzeczy.

Polecane  Czy płacenie kartą jest bezpieczne? Sprawdź

Karta kredytowa – co warto o niej wiedzieć?

Karta kredytowa to produkt bankowy, dzięki któremu sfinansujemy nie tylko bieżące wydatki, ale również długo odkładane zakupy. Sprzęt elektroniczny, meble, wycieczka zagraniczna? Korzystając z karty kredytowej, skorzystamy z dodatkowych środków oferowanych przez bank w ramach określonego na samym początku limitu. W takim przypadku możemy liczyć na zerowe odsetki, jeśli dokonamy rozliczenia w określonym przez bank terminie. Doskonałym tego przykładem jest VISA Turbokarta, w przypadku której możemy uniknąć dodatkowych opłat przez 54 dni. Z tego 30 pierwszych dni to okres rozliczeniowy, a 24 – okres bezodsetkowy. Za pomocą takiej karty kredytowej jak VISA Turbokarta możemy zyskać ponadto dodatkowe środki za wybrane zakupy w takich obiektach jak stacja paliw, myjnia samochodowa, restauracja lub pub.  Nie musimy się przy tym martwić o to, że w razie zwrotu towaru lub reklamacji będziemy mieć problem z odzyskaniem środków lub też będzie to bardzo utrudnione. Wszelkie zasady zwrotów dostępne są w regulaminach bankowych.

Jak zwrócić pieniądze z płatności kartą kredytową?

Zwrot pieniędzy dokonany na kartę kredytową wymaga skorzystania ze specjalnej procedury zwanej chargebackiem. Procedura chargeback udostępniona jest przez większość banków funkcjonujących na polskim rynku – w tym Santander Consumer Bank – bank od kredytów. Warto mieć na uwadze to, że samodzielne anulowanie transakcji zrealizowanej kartą płatniczą nie jest możliwe. W tej sytuacji musimy się skontaktować z bankiem, który wystawił kartę (osobiście, listownie, telefonicznie lub online) i złożyć wniosek zgodnie z określonym wzorem. W takim wniosku podajemy m.in. nasze dane osobowe, numery karty oraz transakcji, a także powód, dla którego wnosimy o reklamację towaru. Czas na złożenie takiego wniosku wynosi zwykle od 45 do 120 dni od daty, w której dokonaliśmy ostatecznej finalizacji transakcji. Przy składaniu wniosku do banku możemy zostać poproszeni o przedstawienie dodatkowych dokumentów, które są związane z dokonaniem danej płatności bezgotówkowej. Przykładem takiego dokumentu jest potwierdzenie zamówienia, a także potwierdzenie zapłaty z karty. Dokonując płatności za pomocą karty kredytowej, nie musimy się zatem martwić o to, że w związku z zagubieniem paragonu stracimy możliwość zwrotu towaru, czy to ze względu na jego niedopasowanie do naszych potrzeb, czy też przy reklamacji jego wad.

Polecane  Zastrzeżenie karty – jak to zrobić? Kiedy warto?

W ciągu 45 dni od chwili, w której bank przekaże wniosek wraz z wszelką dokumentacją dodatkową do centrum rozliczeniowego, jesteśmy informowani o decyzji banku. Gdy będzie ona pozytywna, w ciągu kilku dni od niej środki trafiają z powrotem na nasze konto powiązane z kartą kredytową. Musimy się zatem uzbroić w tej kwestii w cierpliwość i śledzić na bieżąco sytuację na naszej karcie, by nie ponieść dodatkowych kosztów – np. odsetek związanych z wykorzystaniem limitu i niespłaceniem go w wymaganym przez bank czasie.

Źródła:

  1. https://bezprawnik.pl/reklamacja-bez-paragonu-jest-jak-najbardziej-mozliwa-dowodem-moze-byc-potwierdzenie-platnoscia-karta/
  2. https://www.prawo.pl/prawnicy-sady/zwrot-towaru-i-reklamacja-nie-tylko-z-paragonem,49521.html